Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|
Choose an application
Hoe het contact tussen patiënt en hulpverlener zou moeten verlopen is een hot item in media en maatschappij. Zelfonthulling zet hulpverleners aan het denken over vraagstukken die aan deze kwestie raken.Zelfonthulling in de geestelijke gezondheidszorg is tot nu toe een onderbelicht thema geweest. Dat is vreemd, want in een therapeutische relatie gaat het om een ontmoeting tussen mensen, ieder met een eigen geschiedenis, een eigen levensverhaal met ups en downs en een eigen persoonlijk groeiproces. Het is zeer waarschijnlijk dat deze verhalen elkaar soms raken, dat momenten van crisis en persoonlijke groei op bepaalde punten overeenkomen. Is het dan niet logisch en vanzelfsprekend om als behandelaar een eigen ervaring of inzicht mee te geven aan de patiënt? OnontkoombaarBovendien ontkom je niet aan zelfonthulling, ook als je misschien zelf denkt dat je je neutraal opstelt. Zelfonthulling begint immers al als je patiënt je vooraf googelt, bij de eerste kennismaking, en wanneer hij de spreekkamer binnenstapt. Interessant vraagstukIn Zelfonthulling bezinnen verschillende auteurs zich op de vraag hoe je je rol als hulpverlener invult in het contact met je patiënten. De verschuiving in de omgangsnormen brengt interessante vragen met zich mee. Zijn er algemene regels op te stellen of hangen de omgangsnormen af van de individuele situatie en persoonlijkheid van de therapeut?Zelfonthulling biedt vernieuwende perspectieven op een nog steeds gevoelig gebied in de professionele hulpverlening.
geestelijke gezondheidszorg --- 615 --- patiënt-verpleegkundige relatie --- zelfbeeld --- professionaliteit --- psychiatrische verpleegkunde --- Psychiatry --- patiënt-therapeut relatie --- GGZ (geestelijke gezondheidszorg)
Choose an application
Hoe motiveer je een patiënt tot een gezondere leefstijl? En hoe versterk je het vermogen van een patiënt om de regie te voeren over zijn eigen gezondheid? Dat zijn twee belangrijke onderwerpen die in Gezondheidsbevordering en zelfmanagement worden besproken.In dit boek wordt gezondheid op micro-, meso- én macroniveau bekeken. De eerste twee hoofdstukken bespreken verschillende visies op gezondheid, gezondheidsrisico's en factoren die de volksgezondheid beïnvloeden. In de volgende hoofdstukken ligt het accent op preventie, gezondheidsbevordering en zelfmanagement van de patiënt, waarbij Intervention Mapping het uitgangspunt is van de gehanteerde systematiek. Andere onderwerpen die aan bod komen zijn chronische gezondheidsproblemen, het sociale netwerk van de patiënt, problematiek rond verwerking, en eHealth, maar natuurlijk ook de relatie tussen de verpleegkundige en de patiënt, en de rol van de verpleegkundige als gezondheidscoach. Nieuw in deze editie zijn een training bevorderen van zelfmanagement en een training de verpleegkundige als gezondheidscoach. Een belangrijke aanvulling is de onlineleeromgeving met links, leervragen en samenvattingen.
Nursing --- verpleegkunde --- preventieve gezondheidszorg --- coaching --- patiëntenvoorlichting --- paramedische beroepen --- zelfsturing --- gezondheid --- gezondheidsbevordering --- gezondheidspromotie --- Preventieve gezondheidszorg --- Gezondheidsvoorlichting --- PXL-Healthcare 2016 --- gezondheidsvoorlichting --- patiënt-verpleegkundige relatie --- gezondheidseducatie --- Volksgezondheid --- Gezondheidsvoorlichting en -opvoeding --- Gezondheidsbevordering --- 602.1 --- zelfmanagement --- Gezondheidsopvoeding (gezondheidsvoorlichting) --- Gezondheidsopvoeding --- Gezondheidspromotie --- Perinatale zorg --- Voorlichting --- Voeding --- Communicatietheorie
Choose an application
Met Interactieve vaardigheden in de zorg leert de verpleegkundige in opleiding haar belangstelling voor de patiënt op een professionele wijze vorm te geven. Aan de hand van een stapsgewijze methodiek wordt de student vertrouwd gemaakt met: * luisterend helpen * motiverende en oplossingsgerichte gespreksvoering * het omgaan met de belangen van zorgvragers * richtinggeven aan gesprekken met de sociale omgeving van zorgvragers Deze nieuwe editie van Interactieve vaardigheden in de zorg omvat twee delen: Boek I: Communicatie in het perspectief van herstel en Boek II: In gesprek met het gezin. Bij dit boek is MyLab | Nederlandstalig beschikbaar. Op deze leeromgeving wordt Boek ii aangeboden. MyLab bevat eveneens 'Jezelf als instrument'; een instrument voor zelfrefl ectie en zelfontwikkeling. Daarnaast is er casuïstiek te vinden met aansprekende praktijkvoorbeelden voor het oefenen in een trainingssituatie. Interactieve vaardigheden in de zorg is primair geschreven voor studenten aan de verpleegkundeopleidingen in het hoger onderwijs en is afgestemd op het verpleegkundig beroepsprofi el 2020. Het kan echter voor andere zorggerelateerde beroepen een waardevolle inleiding zijn in de communicatie met zorgvragers die op weg zijn naar herstel. Okko Brunklaus was als hogeschooldocent verbonden aan de gezondheidszorgopleidingen van Avans Hogeschool. Zijn expertise is de relatie tussen de persoonlijkheid van de verpleegkundige en de manier waarop zij in de dagelijkse praktijk de zorg vormgeeft.
Nursing --- patiënt-verpleegkundige relatie --- luisteren --- sociale vaardigheden --- verpleegplannen --- verpleegkunde --- gesprekstherapie --- Sociology of social care --- SPH (socio-pedagogische hulpverlening) --- coping --- communicatievaardigheden --- verpleegkundige-patiënt-relatie --- PXL-Healthcare 2016 --- Vaardigheidstraining --- Luisteren --- Gesprekstechnieken --- Verpleegkunde --- Communicatie --- 604.87 --- communicatie --- motiveren --- zorgverlening --- verpleegrelatie opbouwen --- Gesprekstechniek --- Gedrag
Choose an application
De hulpverlener als communicator, samenwerker en organisator heeft meer aandacht gekregen bij de invoering van het competentiemodel CanMEDS voor (para)medische- en psychosociale opleidingen. Communiceren met de patiënt en het vermogen om in teamverband te werken worden eindelijk gelijkwaardig gesteld aan technische competenties. Communicatie in de gezondheidszorg sluit geheel aan op die ontwikkelingen door de aandacht te richten op communicatie, beheersing van gespreksvormen en samenwerkingsvaardigheden. Deze derde druk is aangevuld met de beschrijving van CanMEDS-rollen, motiveren en activeren, ethisch verantwoorden en interculturele communicatie. Het boek bestaat uit twee delen. In het eerste deel worden gesprekstechnieken behandeld: het inwinnen van informatie (interview, anamnesegesprek), adviseren, counselen, voorlichten, motiveren, brengen van slecht nieuws en beoordelen. Ieder aspect gaat gepaard met uitgebreide casuïstiek.Het tweede deel behandelt vaardigheden met betrekking tot de omgang met collega's in team en organisatie: assertief reageren, machtsvrij discussiëren, debatteren, presenteren, vergaderen, coachen, interviseren, onderhandelen en beheersen van conflicten.
communicatie --- gezondheidszorg --- gesprekstechnieken --- slechtnieuwsgesprekken --- Didactics of medicine --- patiënt-verpleegkundige relatie --- verpleegkundige opleiding --- Social psychology --- cliënt-hulpverlener relatie --- sociale vaardigheden --- interpersonele communicatie --- patiëntenvoorlichting --- Sociology of health --- Communicatie --- Gezondheidszorg --- Sociale vaardigheden --- mondelinge communicatie --- Mass communications --- PXL-Healthcare 2019 --- communicatievaardigheden --- interculturele communicatie --- geestelijke gezondheidszorg
Choose an application
Steeds meer professionals komen in aanraking met verwarde en sociaal kwetsbare mensen die goede hulp nodig hebben. Maar dat is vaak nog niet zo eenvoudig. Hoe voer je bijvoorbeeld die eerste lastige gesprekken, wat kan je doen als een gesprek niet gaat, hoe reageer je op agressie, mensen met een psychose? Perspectief op beter schetst aan de hand van vele thema?s hoe je deze hulp kunt leveren.Het boek laat de praktijk van bemoeizorg zien voor een breed scala van betrokkenen. Het geeft een inkijkje in de voortdurende zoektocht van de hulpverlener samen met de cliënt en zijn familie, naar een betere toekomst. Allerlei aspecten van het dagelijkse werk komen aan de orde: de soms bizarre situaties, de ongelooflijke problematiek, mooie en ontroerende momenten of de grenzen van wat maakbaar is. Maar ook barrières die de hulpverlener tegenkomt.De thematische opbouw maakt dat je snel goede voorbeelden kunt vinden en ideeën kunt opdoen. Of het nu gaat om thema?s als bij iemand thuis op bezoek, aansluiten bij de belevingswereld, grenzen aangeven, gekke situaties, in contact komen, samenwerken in teams, onconventioneel gedrag, al deze belangrijke aspecten komen aan bod.Bron: https://www.swpbook.com/boeken/1/geestelijke-gezondheidszorg/2070/perspectief-op-beter
Hulpverlening --- Kwetsbaarheid --- Begeleiding --- Communicatie --- Gesprekstechnieken --- Agressie --- Psychosen --- Psychiatrische stoornissen --- Psychosociale problemen --- Bemoeizorg --- Zorgverlening --- Persoonlijkheidsstoornissen --- welzijnswerk, methoden --- psychische stoornissen --- geestelijke gezondheidszorg --- Hulpverlening : methodiek --- 364.4 --- 361.1 --- Psychiatry --- sociale psychiatrie --- patiënt-verpleegkundige relatie --- AGGZ (ambulante geestelijke gezondheidszorg) --- patiënt-therapeut relatie --- methoden van het sociaal werk --- professionaliteit --- PXL-Social Work 2020 --- hulpverlening --- maatschappelijke dienstverlening --- communicatievaardigheden --- Methodiek --- Gesprekstechniek --- Psychose --- Psychiatrische stoornis --- Psychosociaal probleem --- Persoonlijkheidsstoornis
Choose an application
Psychiatric Nursing --- Mental Disorders --- Nurse-Patient Relations --- Nurse Patient Relations --- Nurse Patient Relationship --- Nurse Patient Relationships --- Nurse-Patient Relation --- Patient Relations, Nurse --- Patient Relationship, Nurse --- Patient Relationships, Nurse --- Relations, Nurse Patient --- Relations, Nurse-Patient --- Relationship, Nurse Patient --- Relationships, Nurse Patient --- Mental Health Nursing --- Nursing, Psychiatric --- Psychosocial Nursing --- Nursing, Mental Health --- Nursing, Psychosocial --- nursing --- E-books --- Psychiatric nursing --- psychiatrische behandelingsmethoden --- psychiatrische verpleegkunde --- patiënt-verpleegkundige relatie
Choose an application
In Professioneel communiceren in de zorg staat de verpleegkundige als communicerende collega centraal. Professionals met verschillende achtergronden en startniveaus moeten met elkaar samenwerken om een goed team te kunnen vormen en dat lukt alleen wanneer zij effectief communiceren. Met dit boek verwerf je kennis en inzicht in de onderliggende basisprocessen van communicatie. Je leert hoe je op basis van kennis en analytisch vermogen adequaat en professioneel kunt communiceren als verpleegkundige. Dat houdt niet in dat je nooit meer fouten maakt, maar wel dat je weet hoe je die fouten herstelt. Aan de hand van waargebeurde casuïstiek en voorbeelden wordt de link met de verpleegkundige beroepspraktijk gelegd. Daarnaast wordt gebruikgemaakt van evidence based principes. Hierdoor past het boek goed in het curriculum van elke verpleegkundeopleiding in Nederland en Vlaanderen. Aan het eind van elk hoofdstuk zijn uitgebreide oefeningen opgenomen, zoals klassikaal uit te voeren rollenspellen en discussies. Titia Struiving is tekstschrijver en communicatieadviseur in Groningen. Pit van Nes en Thom Rijpstra zijn als docent verbonden aan de opleiding Verpleegkunde van De Haagse Hogeschool.https://www.bol.com/be/nl/p/professioneel-communiceren-in-de-zorg/9200000075034697/
316.77 --- communicatie --- conflicthantering --- groepsdynamica --- verpleegkunde --- zorg --- 613.3 --- 305.8 --- 499.4 --- Roos van Leary --- netwerken --- onderhandelen --- professioneel handelen --- Communicatie in de hulpverlening --- Communicatie --- Verpleegkunde --- 604.87 --- Communicatiesociologie --- verpleegkunde - beroep en opleiding --- Mondelinge communicatie --- Gezondheidszorg --- mondelinge communicatie --- sociale netwerken --- communicatievaardigheden --- Sociology of health --- brainstormen --- Mass communications --- 316.77 Communicatiesociologie --- verpleegkundig beroep --- Nursing --- patiënt-verpleegkundige relatie --- Sociologie van de gezondheid --- Massacommunicatie --- PXL-Healthcare 2019 --- verpleegkundige en patiënt --- communciatie
Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|