Narrow your search

Library

Arteveldehogeschool (5)

PXL (5)

Thomas More Kempen (5)

AP (4)

KDG (4)

UCLL (4)

VIVES (4)

Odisee (2)

EhB (1)

Hogeschool Gent (1)

More...

Resource type

book (7)


Language

Dutch (6)

English (1)


Year
From To Submit

2017 (7)

Listing 1 - 7 of 7
Sort by

Book
Zelfonthulling : openheid van professionals in de GGZ

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe het contact tussen patiënt en hulpverlener zou moeten verlopen is een hot item in media en maatschappij. Zelfonthulling zet hulpverleners aan het denken over vraagstukken die aan deze kwestie raken.Zelfonthulling in de geestelijke gezondheidszorg is tot nu toe een onderbelicht thema geweest. Dat is vreemd, want in een therapeutische relatie gaat het om een ontmoeting tussen mensen, ieder met een eigen geschiedenis, een eigen levensverhaal met ups en downs en een eigen persoonlijk groeiproces. Het is zeer waarschijnlijk dat deze verhalen elkaar soms raken, dat momenten van crisis en persoonlijke groei op bepaalde punten overeenkomen. Is het dan niet logisch en vanzelfsprekend om als behandelaar een eigen ervaring of inzicht mee te geven aan de patiënt? OnontkoombaarBovendien ontkom je niet aan zelfonthulling, ook als je misschien zelf denkt dat je je neutraal opstelt. Zelfonthulling begint immers al als je patiënt je vooraf googelt, bij de eerste kennismaking, en wanneer hij de spreekkamer binnenstapt. Interessant vraagstukIn Zelfonthulling bezinnen verschillende auteurs zich op de vraag hoe je je rol als hulpverlener invult in het contact met je patiënten. De verschuiving in de omgangsnormen brengt interessante vragen met zich mee. Zijn er algemene regels op te stellen of hangen de omgangsnormen af van de individuele situatie en persoonlijkheid van de therapeut?Zelfonthulling biedt vernieuwende perspectieven op een nog steeds gevoelig gebied in de professionele hulpverlening.


Book
Gezondheidsbevordering en zelfmanagement door verpleegkundigen en verpleegkundig specialisten
Author:
ISBN: 9789036814881 Year: 2017 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe motiveer je een patiënt tot een gezondere leefstijl? En hoe versterk je het vermogen van een patiënt om de regie te voeren over zijn eigen gezondheid? Dat zijn twee belangrijke onderwerpen die in Gezondheidsbevordering en zelfmanagement worden besproken.In dit boek wordt gezondheid op micro-, meso- én macroniveau bekeken. De eerste twee hoofdstukken bespreken verschillende visies op gezondheid, gezondheidsrisico's en factoren die de volksgezondheid beïnvloeden. In de volgende hoofdstukken ligt het accent op preventie, gezondheidsbevordering en zelfmanagement van de patiënt, waarbij Intervention Mapping het uitgangspunt is van de gehanteerde systematiek. Andere onderwerpen die aan bod komen zijn chronische gezondheidsproblemen, het sociale netwerk van de patiënt, problematiek rond verwerking, en eHealth, maar natuurlijk ook de relatie tussen de verpleegkundige en de patiënt, en de rol van de verpleegkundige als gezondheidscoach. Nieuw in deze editie zijn een training bevorderen van zelfmanagement en een training de verpleegkundige als gezondheidscoach. Een belangrijke aanvulling is de onlineleeromgeving met links, leervragen en samenvattingen.


Book
Interactieve vaardigheden in de zorg. Boek I : communicatie in perspectief van herstel
Author:
ISBN: 9789043032384 Year: 2017 Publisher: Amsterdam Pearson

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Met Interactieve vaardigheden in de zorg leert de verpleegkundige in opleiding haar belangstelling voor de patiënt op een professionele wijze vorm te geven. Aan de hand van een stapsgewijze methodiek wordt de student vertrouwd gemaakt met: * luisterend helpen * motiverende en oplossingsgerichte gespreksvoering * het omgaan met de belangen van zorgvragers * richtinggeven aan gesprekken met de sociale omgeving van zorgvragers Deze nieuwe editie van Interactieve vaardigheden in de zorg omvat twee delen: Boek I: Communicatie in het perspectief van herstel en Boek II: In gesprek met het gezin. Bij dit boek is MyLab | Nederlandstalig beschikbaar. Op deze leeromgeving wordt Boek ii aangeboden. MyLab bevat eveneens 'Jezelf als instrument'; een instrument voor zelfrefl ectie en zelfontwikkeling. Daarnaast is er casuïstiek te vinden met aansprekende praktijkvoorbeelden voor het oefenen in een trainingssituatie. Interactieve vaardigheden in de zorg is primair geschreven voor studenten aan de verpleegkundeopleidingen in het hoger onderwijs en is afgestemd op het verpleegkundig beroepsprofi el 2020. Het kan echter voor andere zorggerelateerde beroepen een waardevolle inleiding zijn in de communicatie met zorgvragers die op weg zijn naar herstel. Okko Brunklaus was als hogeschooldocent verbonden aan de gezondheidszorgopleidingen van Avans Hogeschool. Zijn expertise is de relatie tussen de persoonlijkheid van de verpleegkundige en de manier waarop zij in de dagelijkse praktijk de zorg vormgeeft.


Book
Communicatie in de gezondheidszorg : gespreksvormen bij begeleiden en vaardigheden voor collegiale samenwerking
Author:
ISBN: 9789024409587 Year: 2017 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De hulpverlener als communicator, samenwerker en organisator heeft meer aandacht gekregen bij de invoering van het competentiemodel CanMEDS voor (para)medische- en psychosociale opleidingen. Communiceren met de patiënt en het vermogen om in teamverband te werken worden eindelijk gelijkwaardig gesteld aan technische competenties. Communicatie in de gezondheidszorg sluit geheel aan op die ontwikkelingen door de aandacht te richten op communicatie, beheersing van gespreksvormen en samenwerkingsvaardigheden. Deze derde druk is aangevuld met de beschrijving van CanMEDS-rollen, motiveren en activeren, ethisch verantwoorden en interculturele communicatie. Het boek bestaat uit twee delen. In het eerste deel worden gesprekstechnieken behandeld: het inwinnen van informatie (interview, anamnesegesprek), adviseren, counselen, voorlichten, motiveren, brengen van slecht nieuws en beoordelen. Ieder aspect gaat gepaard met uitgebreide casuïstiek.Het tweede deel behandelt vaardigheden met betrekking tot de omgang met collega's in team en organisatie: assertief reageren, machtsvrij discussiëren, debatteren, presenteren, vergaderen, coachen, interviseren, onderhandelen en beheersen van conflicten.


Book
Perspectief op beter : assertieve outreachende zorg voor kwetsbare mensen
Authors: ---
ISBN: 9789088508219 Year: 2017 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Steeds meer professionals komen in aanraking met verwarde en sociaal kwetsbare mensen die goede hulp nodig hebben. Maar dat is vaak nog niet zo eenvoudig. Hoe voer je bijvoorbeeld die eerste lastige gesprekken, wat kan je doen als een gesprek niet gaat, hoe reageer je op agressie, mensen met een psychose? Perspectief op beter schetst aan de hand van vele thema?s hoe je deze hulp kunt leveren.Het boek laat de praktijk van bemoeizorg zien voor een breed scala van betrokkenen. Het geeft een inkijkje in de voortdurende zoektocht van de hulpverlener samen met de cliënt en zijn familie, naar een betere toekomst. Allerlei aspecten van het dagelijkse werk komen aan de orde: de soms bizarre situaties, de ongelooflijke problematiek, mooie en ontroerende momenten of de grenzen van wat maakbaar is. Maar ook barrières die de hulpverlener tegenkomt.De thematische opbouw maakt dat je snel goede voorbeelden kunt vinden en ideeën kunt opdoen. Of het nu gaat om thema?s als bij iemand thuis op bezoek, aansluiten bij de belevingswereld, grenzen aangeven, gekke situaties, in contact komen, samenwerken in teams, onconventioneel gedrag, al deze belangrijke aspecten komen aan bod.Bron: https://www.swpbook.com/boeken/1/geestelijke-gezondheidszorg/2070/perspectief-op-beter


Book
Professioneel communiceren in de zorg
Authors: --- ---
ISBN: 9789043018807 9789043035897 Year: 2017 Publisher: Amsterdam Pearson

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In Professioneel communiceren in de zorg staat de verpleegkundige als communicerende collega centraal. Professionals met verschillende achtergronden en startniveaus moeten met elkaar samenwerken om een goed team te kunnen vormen en dat lukt alleen wanneer zij effectief communiceren. Met dit boek verwerf je kennis en inzicht in de onderliggende basisprocessen van communicatie. Je leert hoe je op basis van kennis en analytisch vermogen adequaat en professioneel kunt communiceren als verpleegkundige. Dat houdt niet in dat je nooit meer fouten maakt, maar wel dat je weet hoe je die fouten herstelt. Aan de hand van waargebeurde casuïstiek en voorbeelden wordt de link met de verpleegkundige beroepspraktijk gelegd. Daarnaast wordt gebruikgemaakt van evidence based principes. Hierdoor past het boek goed in het curriculum van elke verpleegkundeopleiding in Nederland en Vlaanderen. Aan het eind van elk hoofdstuk zijn uitgebreide oefeningen opgenomen, zoals klassikaal uit te voeren rollenspellen en discussies. Titia Struiving is tekstschrijver en communicatieadviseur in Groningen. Pit van Nes en Thom Rijpstra zijn als docent verbonden aan de opleiding Verpleegkunde van De Haagse Hogeschool.https://www.bol.com/be/nl/p/professioneel-communiceren-in-de-zorg/9200000075034697/

Listing 1 - 7 of 7
Sort by